Latausasema sähköautolle

Latausasema sähköautolle

Latausasema sähköautolle.

Vaihdoimme edellisen bensasyöpön automme uudempaan ja vähemmän kuluttavaan keväällä 2019. Auton vaihdon yhteydessä mietimme paljon myös erilaisia sähköautovaihtoehtoja. Valinta kohdistui mersun GLC 350e lataushybridiin. Täyssähköä emme uskaltaneet vielä valita latauspisteiden hajanaisuuden vuoksi. Pk-seudulla latauspisteitä vielä löytyy ihan mukavasti, mutta hiukan kauemmas lähdettäessä pisteen löytö on vielä vaikeampaa. Lataushybridin pienehkön akun (n. 7kW) lataaminenkin tilapäislaturilla suko-pistokkeesta kestää nelisen tuntia, joten täyssähköauton lataaminen täyteen ei välttämättä onnistuisi edes yön yli. Pihallamme tehtiin tänä kesänä kaivuita valokuidun asennuksen yhteydessä, niinpä samalla oli hyvä hetki asentaa kunnollinen latausasema sähköautolle.

Latausaseman käynnistysnappi.

Latausaseman valinta

Latausaseman suunnittelun alussa esiin nousi kaksi isoa kysymystä. Minkä tehoisen latausaseman valitsisimme, ja siitä seurauksena minkä paksuinen kaapeli tarvittaisiin. Tehon valinnassa auttoi Internet ja sieltä löytyvät artikkelit. Tämän hetkisistä sähköautoista harva kykenee ottamaan edes 11 kW syöttöä. Meidän auto kykenee hyödyntämään vain yhden vaiheen kautta 3,4 kW. Päätimme kuitenkin varautua tulevaan ja valitsimme 11 kW latausaseman. Valitussa teholuokassa on useita eri valmistajia, mutta hintatietoja on hankala saada ellei ole tunnuksia tukkureiden verkkokauppoihin. Keskimäärin hinnat ilmeisesti liikkuvat n. 1000 euron molemmin puolin. Valtavirrasta poikkeavana löysimme Tamperelaisen EV Latauksen. Puhelimessa heiltä sai asiantuntevaa neuvontaa sopivan latausaseman valintaan. Tilaaminen onnistui helposti suoraan verkkosivuilta ja laite tuli postissa parissa päivässä. Valitsimme heidän mallistosta 11 kW C-mallin, jossa on 6 m kiinteä latauskaapeli Type II pistokkeella. Hintaa laitteelle tuli 600 euroa.

Kaapelin valintaan vaikuttaa valittu teho sekä tuleeko syöttö yhdellä vai kolmella vaiheella. Meillä kaapelin toinen pää vedettiin kellariin, jossa saimme syötöksi kolme vaihetta suoraan pääsulakkeilta tulevasta kaapelista. Valitsimme kaapeliksi MCMK 4×6+6 neliömillisen maakaapelin, joka jättää varaa tulevaisuuden tehovaatimuksillekin. Kaapelia saa tilattua eri rakennusverkkokaupoista, mutta usein pitää tilata koko 50 metrin kela. Netraudasta sai tilattua halutun metrimäärän pientä katkaisumaksua vastaan.

Lataus käynnissä.

Asennus

Asennuspaikaksi mietimme ensin auton vieressä olevaa kukkapenkkiä, mutta tulevaisuutta ja mahdollista toista sähköautoa ajatellen paikka voisi olla hankala. Toinen auto saattaisi jäädä liian kauaksi pistokkeesta. Ajoitimme maan kaivuutyöt samalle ajalle, kun Valokuitunen teki valokuitukaivuita. Näin saimme upotettua maakaapelin samaan uraan kuidun kanssa, ja itselle jäi parin metrin pätkä kuitu-urasta autotallin kulmalle. Kellarin seinään porasimme läpivientireiän ja ulkoseinässä kaapeli suojattiin metallikourulla.

Lataus käynnissä.

Latausaseman saavuttua tilasimme paikalle sähkärin, joka touhusi asennuksen kanssa vajaat kaksi tuntia. Sähköturvallisuus edellyttää latausaseman kytkennässä vikavirtasuojan. Tähän kannattaa varautua, sillä ne eivät ole ihan ilmaisia. Meidän käyttöön soveltuvalle vikavirtasuojalle tuli hintaa 200 euroa.

Latausasema perustilassa.

Reilun kuukauden käytön jälkeen on helppo todeta hankinnan olleen hintansa väärti. Kunnollinen latausasema sähköautolle säästää ajassa huomattavasti. Meidänkin auto, vaikka ei kykenekään hyödyntämään täyttä potentiaalia, latautuu nyt yli puolet nopeammin. Latausasema on helppokäyttöinen, kun johtoa ei tarvitse erikseen kytkeä pistorasiaan ja säilöä takakontissa. Kiinteällä johdolla pistoke vain kiinni autoon ja lataus käynnistyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *