Ruka

Olimme viime vuoden hiihtolomalla Rukalla. Ruka on meille vanha tuttavuus, mutta emme olleet käyneet siellä melkein 10:een vuoteen. Tässä parhaat palat viime vuoden matkasta.

Matkaa Rukalle tulee noin 800 kilometriä. Mietimme erilaisia matkustusvaihtoehtoja, autoa, lentämistä tai junaa. Lentokoneita yritämme välttää tällä hetkellä koronan vuoksi. Autojuna voisi olla vaihtoehto, mutta lähin autojuna-asema taitaa olla Oulussa, joten ajamista jäisi siltikin yli 200 kilometriä. Niinpä päädyimme vaihtoehtoon, jossa ajamme Rukalle. Ajaminen jaettiin mennessä kahdelle päivälle, mutta paluumatka ajettiin yhden päivän aikana. Päätimme tehdä menomatkasta helpon ja varasimme Kuopion Scandicista huoneen, jossa yövyimme ensimmäisen yön. Hotelli ja taukopaikat matkalla olivat jossain määrin riskialttiita, mutta maskeilla ja hyvällä käsihygienialla riski jäi varsin pieneksi. Yöpyminen osoittautuikin erinomaisen onnistuneeksi valinnaksi. Työpäivän päätteeksi ajaminen Kuusamoon asti olisi ollut tuskallista ja riskialtista. Pirteänä jaksoimme ajaa seuraavana aamuna Rukalle.

Ruka. Näkymä mökin ikkunasta.

Mökki

Meidän mökki sijaitsi mökkikylässä. Linnuntietä varsin lähellä Rukan laskettelukeskusta, mutta autolla matkaa tuli n. 5 kilometriä. Mökissä oli kaikki tarvittava. Pari makkaria, joten lapset saivat toisen ja aikuiset toisen. Sauna oli ihana kylmässä ilmassa ulkoilun jälkeen. Pieni keittiö, mikä mahdollisti aamupalojen ja ruuan valmistamisen mökillä. Vaikka Rukan kylässä on ruokapaikkoja moneen makuun ja monet niistä myös kuljettavat mökeille 10 kilometrin säteellä, olimme alusta asti suunnitelleet tekevämme osan ruuista itse. Takkatuli kruunaa mökkitunnelman, takassa olikin tuli joka ilta.

Takkatulen ääressä joka ilta.
Ruka. Laskettelurinteessä.

Laskettelu

Kävimme laskettelemassa viikon loman aikana kolme kertaa. Rinteisiin kertyi jonoja varsinkin 11 jälkeen aamupäivällä. Tuolihissijonot vetivät hyvin ja hisseihin mentiin vain oman porukan kanssa. Rukan rinteet ovat mainiot. Rinteissä oli kevyttä pakkaslunta ja niissä oli mahtava lasketella. Lasten Rudolfin seikkailureitti oli lapsista kiva. Reitin varrella näki poroja ja huskeja. Samalla pääsi laskemaan metsän kautta pienistä hyppyreistä. Rukalla riittää rinteitä kaiken tasoisille laskijoille. Löytyy helppoja rinteitä aloittelijoille kuin myös haastavampaa kokeneelle laskijalle. Iso peukku rinteille ja koko kokonaisuudelle.

Ruka. Rosa & Rudolf Family Park.

Rosa & Rudolf Family Park

Lapsille suunnattu Rosa & Rudolf Family Park löytyy Itä-Rukalta. Täällä pidetään hiihtokoulua ja täältä löytyy muutama lyhyt helppo rinne lapsille ja aloittelijoille. Lisäksi alueelta löytyy myös tuubimäki. Rinteen vieressä on Rosa & Rudolf Kids Club. Tänne lapsen voi jättää hoitoon puoleksi- tai kokopäiväksi. Siellä tarjotaan lounas ja tekemistä lapsille sisällä ja ulkona.

Murtomaahiihto

Ruka ja murtomaahiihto. Rukalla on 240 km hiihtolatuja. Ladut olivat todella hyvässä kunnossa. Ne ajetaan 12 tunnin sisällä lumisateesta. Latuja on moneen tarpeeseen. Täältä löytyy kilpaladuista lähtien harrastajaa unohtamatta. Lapsille löytyy myös helppoja tasaisia latuja.

Rukan ravintoloita.

Ravintolat

Vaikka teimmekin osan ruuista itse mökillä, hyödynsimme myös jonkin verran paikallisia ravintoloita.

Rukan kylässä sijaitseva Classic Pizza oli ensimmäisen päivän take away valintamme. Taattua Classicin laatua, ei petä jollei yllätäkkään.

Riipisen riistaravintolasta tilasimme ruokia mökkikuljetuksella. 15 euron lisämaksulla taxi toikin ruuat mökille noin 45 minuutin odottelun jälkeen. Ruoka oli erittäin maistuvaa, ja lapsetkin tykkäsivät poronkäristyksestä. Ainoa pieni miinus oli tilaukseen käytetyn palvelun puute tilauksen seurannasta. Maksun jälkeen ei tullut minkäänlaista kuittausta että ravintola oli tilauksen hyväksynyt.

Camp Kitchen & Bar:in hampurilainen.

Itä-Rukan puolella kävimme laskujen välissä lounaalla Camp Kitchen & Bar -ravintolassa. Ravintola sijaitsee kätevästi Rosa ja Rudolf Family Parkin vieressä. Ravintolassa oli pöytiin ohjaus, joten ruuhkaa pöytien ympärille ei syntynyt ja lyhyessä jonossa kaikilla olikin maskit naamalla. Myös tilaaminen ja ruuan saapuminen oli suhteellisen nopeaa. Lounaalla pöytäämme saapuikin kanakoreja ja hampurilaisia. Erittäin maukasta ruokaa.

Ruka. Husky-ajelulla Lammintuvalla.

Hiihtoloma Rukan ympäristössä. Husky-ajelulla ohjastajana!

Husky-ajelu

Ruka; Husky-ajelut ovat yksi alueen vetonauloista. Kannattaa huomioida että sunnuntaisin monessa paikassa koirilla ja henkilökunnalla on lepopäivä, eikä ohjelmapalveluita ole välttämättä saatavilla. Kävimme Lammin tuvalla, jossa valittavana on 2,5 km ja 5 km vaihtoehdot. Minimi osallistujamäärä on normaalisti kaksi, joista toinen toimii myös reen ohjastajana. Tarvittaessa henkilökunnasta saa ohjastajan, jollei matkaan satu aikuisia. Meidät laitettiin kaikki neljä samaan rekeen, toisen aikuisen ollessa ohjastajana. Koirat osaavat reitin, ja valjakoiden välissä henkilökunta ajelee moottorikelkoilla varmistaen ettei matkalla satu mitään. Ohjastajan tärkein tehtävä oli jarrutella mutkissa ja alamäessä jotta reki ei valu koirien päälle. 2,5 km versio oli oikein mukava, ja etenkin lasten mielestä ehdottomasti vastinetta rahalle. Ajelun jälkeen pääsi vielä rapsuttelemaan Husky-pentuja, jotka olivat niiiiiiin söpöjä.

Niin söpöt huskyn pennut.
Ruka. Lasten moottorikelkkailua Lammintuvalla.

Mottorikelkka-ajelu lapsille

Ruka ja moottorikelkkailu. Lapset kävivät ajamassa lasten moottorikelkoilla Lammintuvalla. Täällä oli 3 moottorikelkkarataa, jossa lapset pääsivät ajamaan. Maisemat kelkkaradalla olivat todella mahtavat! Yhdellä lipulla sai kelkkaa ajaa 20 min.

Hiihtoloma Rukan ympäristössä. Kuusamon Tropiikki.

Kuusamon tropiikki

Kävimme loman ensimmäisenä päivänä Kuusamon tropiikissä uimassa. Ulkona oli tuolloin -25 astetta pakkasta, joten päätimme tehdä jotain sisällä. Sunnuntai-päivänä altaassa oli lisäksemme noin 8 henkilöä. Kaikki olivat jakautuneet omiin porealtaisiin sekä vesiliukumäkeen. Myös vedessä oli hyvin turvavälit. Suihkutiloissa oli meidän lisäksi ainoastaan yksi henkilö ja jätimme suosiolla saunomisen mökille. Kylpylä on melko pieni, mutta riittävä palauttamaan kehon laskettelun ja hiihtämisen rasituksesta.

Kiutaköngäs.

Oulangan kansallispuisto

Hiukan Rukalta pohjoiseen on Oulangan kansallispuisto ja luontokeskus. Oulangan kansallispuistossa kulkee useita erilaisia ulkoilureittejä, joista Karhunkierros lienee kuuluisin. Luontokeskukselta lähtee n. kilometrin mittainen “helppo” polku Kiutaköngäkselle, jossa on myös taukotupa ja nuotiopaikka. Maisemat ovat mahtavat ja kosken varrella olevat jylhät punaiset kalliot ehdottomasti näkemisen arvoisia. Todellisuudessa matkaa taisi kertyä noin 1,5 km suuntaansa. Etenkin talvella reitti ei välttämättä vaikuta ihan niin helpolta kuin voisi esimerkiksi Nuuksion polkujen perusteella olettaa. Polulla on melko korkeita nousuja ja laskuja, ja lumen peittämänä polku on ajoittain liukas vaikkakin hyvin hoidettu. Taukopaikalla on polttopuita saatavilla, joten teimme pienet tulet ja grillasimme makkarat. Eihän retki ole mitään ilman hyviä eväitä. 😀

Oulangan kansallispuiston taukotuvalla.

Myös Rukan ympäristössä on paljon tekemistä, joten lomalla voi tehdä muutakin kuin lasketella. Ruka sopii kaikille lajiin katsomatta. Yleisesti ottaen täältä löytyy ulkoiluaktiviteetteja kaikille, paljon myös ilmaiseksi.