Vuokranantajan arkea

Vuokranantajan arkea

Molemmat vuokra-asuntomme ovat jo hiukan iäkkäämpiä, molemmat rakennettu 70-luvun alkupuolella.. Molemmat asunnot on ostettu peruskuntoisina, joten myös odotettavissa onkin ollut että erilaisia korjauksia tulee vastaan. Kodinkoneiden hajoaminen on ollut vain ajan kysymys. Tällä kertaa niitä harmillisesti meni kolme peräkkäin. Sekin on vuokranantajan arkea.

Vuokranantajan arkea.

Jääkaappi ja liesi

Juuri kun olimme lähdössä helmikuussa lomamatkalle, saimme viestin toiselta vuokralaiselta: jääkaappi on hajonnut ja liesi lämpenee hitaasti. Ajankohta oli erittäin hankala, sillä lomamatka suuntautui Amerikkaan, jossa internet yhteys ei ollut itsestäänselvyys. Hotelleissa yleensä oli netti, joten parin päivän viiveellä pääsimme asiaa hoitamaan. Ensin mietimme pitäisikö kutsua huoltomies ja yrittää korjata koneet. Aika nopeasti kuitenkin selvisi että huoltomiehellä ei olisi paria tuntia enempää aikaa ennen kuin huoltaminen tulisi kalliimmaksi kuin uuden hankkiminen. Huoltomies olisi myös voinut todeta ettei kannata korjata, jolloin olisimme maksaneet sekä huollon että uuden koneen. Lyhyen vertailun jälkeen päädyimme käyttämään Gigantin palveluita. Verkkokaupasta sai helposti tilattua koneen sekä tarvittavat lisäpalvelut, kuten kuljetuksen, asennuksen sekä vanhan kierrätyksen.

Vuokranantajan arkea. keittiö

Jääkaappi valittiin heti lomamatkan aikana. Valikoimasta valittiin sopivan kokoinen jääkaappipakastin. Moni voisi ajatella, että vuokra-asuntoon valittaisiin mahdollisimman halpa kone parempien tuottojen toivossa. Halvimmissa riski ongelmille ja nopealle hajoamiselle on suurempi, niinpä päädyimme valitsemaan hiukan kalliimman tunnetun merkin jääkaapin.

Samalla periaatteella valittiin uusi liesi lomamatkan jälkeen. Lieden tilaamisessa meni hiukan pidempään, kun ensin selviteltiin millaisen lieden asunnon sähköihin voi asentaa.

Liesi

Jääkaapin toimimattomuus aiheutti vuokralaiselle haasteita asua asunnossa, kun ruuat eivät säilyneet. Uunin hitautta emme laskeneet merkittäväksi haitaksi. Haitta-aika kesti yhteensä toimitusten ja asennusten kanssa noin kaksi viikkoa. Tuolta ajalta annoimme 40 euron alennuksen vuokrasta. Tuo tuntui olevan molempien mielestä tyydyttävä hyvitys asumisen haitasta.

Vanha tiskikone

Ensimmäisen asunnon astianpesukone oli jo asuntoa ostettaessa selvästi aikaa nähnyt, mutta kummasti sekin kesti vielä kaksi vuotta. Nyt kuitenkin sekin maaliskuussa hajosi. Iäkkään tiskikoneen kanssa päätöstä uuden hankinnan tai vanhan korjaamisen välillä ei tarvinnut edes miettiä. Uusi tilattiin taas Gigantin verkkokaupasta asennuksen ja vanhan poiskuljetuksen kera.

Vuokranantajan arkea. Hajonnut tiskikone

Tiskikoneen asennuksen kanssa tulikin sitten mutka jos toinenkin. Ensimmäinen kone saapui asunnolle niin pahasti kolhiintuneena, ettei sitä alettu edes asentamaan. Onneksi koneita oli varastossa, joten uusi saatiin muutamien päivien viiveellä. Seuraavaksi selvisikin ettei asennusta pääse suorittamaan, koska vanha kone oli asennettu kiinteästi sähkönsyöttöön. Ei muuta kuin sähkäri paikalle toteamaan että edellisten omistajien aikana oli harrastettu luovia sähkökytkentöjä. Pienen suunnittelun jälkeen tiskarille saatiin kuitenkin pistorasia, ja suuremmat sähkötyöt voitiin jättää tulevan linjasaneerauksen yhteyteen. Haasteiden kruununa keittiön sokkelista löytyi myös viitteitä kosteudesta. Tässä kohdin taloyhtiö otti tilanteesta koppia ja lähti selvittelemään kosteustilannetta. Onneksi kosteutta ei löytynyt ja selvittiin korjaamalla edellisen omistajan tekemät viritykset. Nyt kaikki on valmiina ja asukas voi sopia kodinkoneliikkeen kanssa itselleen sopivan ajan tiskikoneen asennukselle.

Vuokranantajan arkea.

Tämä on myös vuokranantajan arkea, ja alleviivaa tarvetta puskureille sekä hyvälle suunnittelulle jo asuntoa ostettaessa. Mikäli asunto ei toimi excelissä ja kassavirta ei ole kohdillaan, voivat tällaiset koneiden hajoamiset olla katastrofaalisia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *