Auton kulut

Auton kulut

Auton kulut.

Osana matkaa kohti taloudellista riippumattomuutta olemme tarkistelleet perheemme kuluja. Auton kulut ovat yksi merkittävä kuluerä, jota on myös syytä tarkastella. Ennen koronaa toinen perheen aikuisista kävi töissä autolla ja toinen käytti pääosin julkisia. Koronan myötä julkisia käyttävä vanhempi on jäänyt etätöihin, toisen jatkaessa edelleen työssä käymistä autolla. Iltaisin lasten harrastuksiin tarvitaan kuitenkin autoa, muuten matka-ajat venyisivät turhan pitkiksi ja monimutkaisiksi. Niinpä auto on meille välttämättömyys.

Auto on yksi huonoimmista sijoituksista sanotaan. Ja arvon säilymisen kannalta näin onkin. Meillä on tällä hetkellä kaksi autoa, ja vaikuttaa siltä että tarvitsemme piakkoin kolmannen. Kaksi vuotta sitten vaihdoimme perheen ykkösauton. Mietimme pitkään millaiseen ja minkä hintaiseen autoon vaihtaisimme. Päädyimme lopulta pari vuotta vanhaan Mercedes Benz GLC hybridiin. Päätös ei ollut helppo, koska valittu auto on melko arvokas. Hinnasta huolimatta olemme löytäneet muutaman säästökohteen, joita voimme hyödyntää verrattuna moniin edullisempiin autoihin. Tärkein säästöjä tuova ominaisuus on hybridimoottori. Hybridin päästöt ovat alhaiset, mikä vaikuttaa merkittävästi maksettaviin auton käyttöveroihin. Veroissa säästöä kertyy helposti lähes 200 euroa vuodessa vanhaan korkeilla päästöillä varustettuun autoon nähden. Hybridi myös pudottaa polttoaineen kulutusta. Normaalissa työmatka-ajossa Helsinkiin edellistä autoa sai tankata viikottain. Hybridiä tankkaamme kesäisin noin kahden viikon välein, talvella hiukan useammin noin 1,5 viikon välein. Keskikulutuksen ollessa 5-6 litraa/100 kilometriä. Edellistä autoa puolta pienempi kulutus näkyy luonnollisesti myös säästöinä.

Auton kulut.

Vakuutukset ja huollot

Vakuutusten osalta kalliin hankitahinnan omaava auto ei ole välttämättä edullinen. Vakuutusten hintaan eivät pienet päästöt juurikaan vaikuta. Toisaalta ei hinta myöskään ole kalliimpi kuin tavallisen polttomoottoriauton vakuutukset. Vakuutusten osalta säästöjä voi saada kilpailuttamalla ja itselleen sopivan vakuutusturvan räätälöimällä. Myös keskittäminen ja erilaiset järjestöjen jäsenyydet usein alentavat vakuutusmaksuja.

Huoltojen osalta uudempia autoja tulee huollettua säännöllisemmin kuin vanhoja. Toisaalta vanhemmissa huollot ovat yleensä halvempia, mutta riski yllättäville hajoamisille on suurempi kuin uudemmissa autoissa. Merkittävää säästöä voi saavuttaa käyttämällä jotain muuta kuin merkkihuoltoa. Edellisen auton kanssa käytimme yksinomaan erästä Itä-Helsingissä sijaitsevaa huoltoliikettä. Hinnat olivat noin puolet merkkiliikkeen hinnoista, vaikka palvelu ja asiantuntemus vähintäänkin samalla tasolla. Huoltoliikettä valitessa kannattaa googlata oman automerkin käyttäjien kokemuksia ja suosituksia hyvistä huolloista.

Auton kulut.

Seuraava auto

Mikäli joudumme jatkossa hankkimaan kolmannen auton, on hybridi- tai täyssähköauto vahva ehdokas. Käyttötarkoitus keskittyy pääkaupunkiseudulla ajeluun, ja kotoa löytyy jo latausasema. Pidempään matkaan, jolloin latausmahdollisuudet eivät ole itsestäänselvyys, voidaan käyttää nykyistä hybridiä. Auton kulut ovat edelleen yksi merkittävä seikka. Kulujen kannalta veroetu, jonka vähäisistä päästöistä saa, ja pienemmät polttoainekulut ovat merkittävä kannustin hybridin tai täyssähkön hankintaan.

Latatusasema löytyy. Hybridi vai sähköauto?

2 Replies to “Auton kulut”

  1. Oma liikkumisen kulu huhtikuussa tähän asti nelisen euroa ja 20 senttiä päälle. Parisen bussimatkaa paunulaisilla vaihdolla. Tämä meni omalta bussikortiltani. Loput matkat olen tehnyt kävellen tai pyörällä. Muutaman kerran lainasin äidin rajatonta bussikorttia.

    Tuota paljon halvemmaksi ei voi liikkuminen enää olla! Vauraus saavutetaankin mielestäni sillä, että ajokorttia ei hommata, eikä autoa siten hankita. Jos jotain isompaa täytyy kuskata, maksan siitä Matkahuollolle, että tuovat kotiin. Silloin mietin enemmän tarvitsenko edes.

    Joskus nimittäin karu totuus onkin se, että sillä vanhallakin puusohvalla vielä pärjää.

    Ymmärrän toki jos ei autoton elämäntyyli kaikille sovi, mutta kun muut surkastuttavat alaraajojaan autoissa istuen, minä kasvatan lihaskuntoani polkemalla maastopyörääni. Samalla tietysti vähenee tarve kuntosalitilauksille ja paino pysyy kurissa (BMI 24.90).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *