Arjen organisointi

Arjen organisointi

Arjen organisointi.

Kun koulut alkavat ja lomat loppuvat, alkaa normaali arki rullata. Monella perheellä on paljon sovitettavia menoja viikossa varsinkin jos lapset ja aikuiset harrastavat. Pitäisi käydä kaupassa, tehdä ruokaa, siivota, kyyditä harrastuksiin, pestä pyykkiä ym… Arjen organisointi on ainakin meillä isossa roolissa.

Tässä meidän perheen toimivat vinkit miten saamme arjen rullaamaan.

Kalenteri

Meidän perheen arjen organisointi alkaa sunnuntaina kun aikuiset käyvät läpi seuraavan viikon menot ym. tapahtumat. Tässä päätetään kuka vie kenet harkkoihin, kuka hakee ruokaostokset ym. Kalenteriin on jäätävä aikaa omille harrastuksille, vaikka välillä se lenkillä käynti on lasten harrastusten aikaan. Kalenteriin suunnitellaan kuka tekee ja koska tehdään esim. ruuat. Teemme ruokaa aina muutamaksi päiväksi kerralla, joten keittiössä ei tarvitse seisoa joka päivä. Kalenteriin laitamme lasten lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. heti, joten näihinkin ehtii suunnittelemaan päivän sen mukaan että toinen pääsee viemään lapsen. Meillä auttaa paljon kun toisen vanhemmista työ mahdollistaa etätyöt ja päivän voi organisoida niin että tarpeen vaatiessa pääsee viemään lapsen lääkäriin.

Arjen organisointi.

Ruokalista

Tämä ainainen ongelma mitä tänään syötäisiin? Mietimme porukalla kaikki ruuat mitä tykkäämme syödä ja kirjoitimme ylös ne. Saimme niistä 4 viikon ruokalistan mitä pyöritämme sitten vaihdellen. Suunnittelemme ruokalistan 2 viikoksi eteenpäin, ja näin on helppo sitten tilata ruokakauppatilaukset tämän listan mukaan. Listan teossa on syytä ottaa huomioon kaikki ruuat. Aamupala, lounas (jos esim. toinen aikuisista on etätöissä),päivällinen ja kaikki välipalat. Välipaloihinkin olemme tehneet oman listan, josta lapset sitten saavat valita mitä milloinkin mieli tekee. Ruokalistassa on huomioitu myös se, että viikonloppuisin haemme ruokaa ravintolasta.

Jotta pystyy pitämään ruokakaapit ajan tasalla kulutuksesta, olemme laittaneet google sheet:iin perheen oman kauppalistan. Siellä on sarakkeet ruokakaupalle, apteekille ym. Tänne kirjaamme heti kun huomaamme, että jokin on vähissä tai loppunut, sillä kännykkä on lähes aina lähettyvillä. Muistelemme sitä aikaa kun kirjoitimme ostoslistan paperille ja ainahan sieltä puuttui lähes puolet asioista mitä ei ollut muistanut kirjoittaa sillä hetkellä ylös. Usein myös paperinen lista oli kotona, jos sattuikin sopiva aika kotimatkalla tulla kaupan kautta kotiin. Google sheetin kanssa on myös kaupassa helppo poistaa kerätyt tuotteet listalta niin näkee helposti että kaikki on mukana. Ainakin meillä tämä systeemi toimii todella hyvin.

Arjen organisointi.

Ruokatilaus

Koronan takia vähensimme ruokakauppakäyntejä ja siirryimme lähes kokonaan ruokakassien tilaamiseen. Olemme tilanneet Prismasta ruokakassit nyt lähes kahden vuoden ajan. Tämä toimii niin mainiosti, että emme palaa vanhaan. Perhe säästää tässä mielettömästi aikaa. Aluksi jotain tuotteita oli vaikea löytää foodie.fi sivuilta, mutta opittuamme miten niitä tulee hakea, sujuu tämänkin sutjakkaasti nykyään. Sivuille voit tallentaa oman perusostoslistan, johon on sitten nopea lisätä muutama juttu jos tarve niin vaatii. Ruokakassin tilaaminen on todellakin opettanut vielä lisää suunnitelmallisuutta. Ruokalistat pitää suunnitella hyvissä ajoin, ja näin ei yleensä pysty hyödyntämään tarjouksia. Mutta olemme huomanneet, että ruokatilauksissa mietimme paljon tarkempaa mitä tilaamme ja näin ollen säästämme paljon kun kaikki heräteostokset jäävät kauppaan. Olemme sitten erikseen käyneet kaupasta hakemassa tosi hyvät esim. liha/kala tarjoukset.

To do-lista

Google sheetistä löytyy perheen to do-lista. Tämä on lähinnä aikuisille johon laitamme isommat siivoukset, huoltotyöt ym. ruutinista poikkeavat hommat. Täältä löytyy myös oma Matkalista, mihin haluaisimme matkustaa. Olemme laittaneet myös 5 vuoden suunnitelmatkin google sheet:iin. Listasimme keväällä paikkoja missä voisimme käydä ja mitä haluaisimme tehdä 2021 kesälomalla. Tästä olemme sitten valinneet mitä milloinkin on tehnyt mieli tehdä. Myös blogijuttujen aiheet löytyvät google sheetistä….

Arjen organisointi.

Siivous

Jotta homma toimii 5 hengen taloudessa, on jokaisella omat roolit myös siivouksessa. Siivoamme isommin kerran viikossa ja toinen siivouskerta on oikeastaan vain alakerran imurointi. Jokaisella on oma osuus viikkosiivouksessa ja tämä on toiminut todella hyvin. Saamme yhdessä siivottua nopeammin, eikä yhden tarvitse siivota koko päivää. Kouluikäiset lapset osaavat hyvin siivota oman huoneensa, vaihtaa lakanat, imuroida, tyhjentää roskikset, tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, tyhjentää pyykkikoneen ja laittaa omat pyykit kaappeihinsa. Tämä on vapauttanut aikuisille aikaa kun lapset hoitavat omat pyykit kaappeihinsa. Emme ole hankkineet robotti-imuria, koska meillä on sen verran portaita, että sitä saisi olla koko ajan siirtelemässä ja meillä on tällä hetkellä toimiva systeemi.

Näillä peruspilareilla meidän arjen organisointi onnistuu. Toivottavasti sinä löysit jotain vinkkiä teidän arkeenne 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.