Sähköauto talvella
Olemme nyt ajelleet pelkillä täyssahköisillä autoilla hiukan alle puoli vuotta. Yksi asia mikä mietitytti autoa hankkiessa oli se, että millainen on sähköauto talvella. Miten akusto reagoi pakkaseen? ja miten mahtaa pörssisähkön hinta heilahdella ja sen vaikutus ajamisen kustannuksiin.
Pakkanen ja ajomatka
Etelä-Suomikin sai kokea alle -20 asteen lämpötilat vuoden vaihteessa. Pakkasen kyllä huomasi myös sähköautossa. Lämpömittarin näyttäessä -25 astetta putosi auton käyttömatka puoleen kesän lukemista. Kesällä täydellä akulla pääsee yli 300 kilometriä, ja kovilla pakkasilla range putosi 170 kilometrin hujakoille. Osittain varmasti vaikuttaa kylmyyden vaikutus akkuun, mutta erityisesti kulutus näytti nousevan pakkasen myötä. Toinen kylmyydestä johtuva ominaisuus liittyy auton lämmittimeen. Sähköautossa lämmittimenä toimii ilmalämpöpumppu ja pakkaslukeman ollessa -20 tai kylmempää huomasi pumpun tehon laskevan selvästi. Auto kyllä lämpeni, mutta pumppu sai huutaa koko ajan.
Ilman lämmetessä -15 asteen paikkeille nousi auton range jo huomattavasti, ja odotettava matka nousi yli 220 kilometrin. Samoin parani myös lämmittimen tehosuhde. Samaan tapaan pakkaslukemien lämmetessä yksinumeroisiin lukemiin, nousee myös täyden akun range. Suojakeleillä päästään jo lähelle 300 kilometriä.
Talven lataukset ja pörssisähkö
Edellisen talven korkeat sähkön hinnat olivat myrkkyä myös sähköauton lataajille. Täyssähköauton lataaminen on kuitenkin merkittävä sähkön kuluttaja, ja etenkin talvella autoa saa ladata tiheämmin kuin kesällä. Tänä talvena pörssisähkön hinnat ovat pysyneet varsin maltillisina, kuten loppukesästä monessa lähteessä ennakoitiinkin. Sähkön hinta on myös usein ollut yö aikaan edullisimmillaan. Sähköauton lataamisen osalta usein voi valita mihin aikaan latauksen käynnistää, ja siten ohjata latauksen edullisimmille ajoille. Monesti ajoituksella on voinut jopa puolittaa latauksen kustannuksen saman päivän sisällä.
Pääsääntöisesti olemme edelleen ladanneet kotilaturilla, joka on etenkin yöaikaan ollut selvästi edullisempi kuin kaupalliset laturit. Muutaman kerran resissussa olemme turvautuneet kaupallisiin latureihin, ja tammikuun alussa kokeilimme ensimmäisen kerran myös pikalaturia. Pikalaturi yllätti positiivisesti. Automme on hiukan vanhempi ja siten auton sisäänrakennetun laturin teho ei vastaa nykyajan autoja. Pikalaturilla lataus onnistuu kolme kertaa nopeammin kuin tavallisella tai kotilaturilla. Vaikutti siltä, että auton akusto myös pystyi ottamaan pikalaturin tasavirtaa sisään tehokkaammin myös latauksen loppuvaiheessa.
Sähköauto talvella toimii varsin hyvin. Erityisesti oikein kylmillä ilmoilla pitää matkat vain suunnitella hiukan tarkemmin, ja miettiä missä lataa matkalla.