Elämä sähköauton kanssa

Elämä sähköauton kanssa

Elämä sähköauton kanssa. Olemme eläneet nyt noin vuoden kahden sähköauton kanssa. Siirtyminen polttomoottori- ja hybridiautoista täyssähköön on sujunut yllättävän helposti. Varsinkin alkuun mietimme kovasti miten pärjäämme, jos tarvitsee lähteä johonkin pidemmälle. Luonnollisesti myös sähkön hinnan kehitys ja sen suhteuttaminen polttoaineiden hintoihin piti miettiä ennen vaihtopäätöstä.

Elämä sähköauton kanssa.

Pitkät matkat

Pitkät matkat ovat sähköautoilun kannalta olleet melko yleinen keskustelun aihe. Ja varsinkin talvella on varsin aiheellista miettiä ajoreitit sekä pysähdyspaikat melko tarkkaan. Sähköauton tankkaaminen ei käy ihan yhtä helposti kuin polttomoottorin. Polttomoottori autossa tankkaus vie joitakin minuutteja. Polttoaine pumppuja on kaikilla asemilla, ja joitakin erityisen edullisia hetkiä lukuunottamatta ei pumpulle tarvitse yleensä edes jonottaa.

Edellisessä vaiheesa ajelimme hybridillä. Hybridiauton lataaminen oli varsin hidasta, eikä akkukaan ollut kovin iso. Täyssähköisten lataaminen on nopeutunut viime vuosina huomattavasti teholatureiden ja autojen latausjärjeselmien kehittymisen myötä. Siltikään lataus ei tapahdu muutamissa minuuteissa, ja latureilla voi olla jonoa. Onneksi monissa lataus appeissa näkee onko toivotulla asemalla vapaata. Latausinfraa on onneksi tullut paljon myös eri kauppojen yhteyteen ja hypermarketeillakin on yleensä myös suurteholatureita.

Elämä sähköauton kanssa.

Sähköautojen yhdellä latauksella ajettava matka vaihtelee huomattavasti eri merkkien ja malliversioiden välillä. Meidän autoista molemmat näyttävät 300-400 km täydellä latauksella kesäisin. Talvella ajomatka putoaa ja -20 asteen paikkeilla ollaan lähellä puolikasta ajomatkaa. Matka kasvaa hiukan auton ja akkujen lämmetessä, mutta vaikuttaa silti matkan suunnitteluun.

Tänä kesänä teimme toisella autolla matkan Turun kautta Ruotsin puolelle. Laivan lähtöä odotellessa kävimme varmuuden vuoksi lataamassa autoa Turun keskustan ABC:lla, jossa jäätelöiden syömisen aikana akku saatiinkin ladattua noin 80% tasolle. Ruotsissa latureita löytyi myös helposti. Ainakin Uppsalan alueella lataussähkö oli selkeästi kalliimpaa kuin Suomessa. Normaalin alle 22 kW latauksen kW-hinta oli lähes sama kuin Suomessa teholatauksen hinta. Ja teholaturin hinta melkein kaksinkertainen Suomeen verrattuna.

Elämä sähköauton kanssa.

Toinen pidempi reissu suuntautui Savonlinnaan. Menomatkalla pysähdyimme Mikkelissä lataamassa kahvitauon verran. Oopperan ja yön aikana auto ladattiin uudestaan täyteen hotellin parkkihallissa. Suurin yllätys koettiin kotimatkalla. Vaikka ajoreitti oli sama molempiin suuntiin, meno matka ei olisi onnistunut ilman lataustaukoa, mutta kotiin paluu onnistui helposti. Tämä jäi hiukan ihmetyttämään, toimintamatkan eron ollessa kymmeniä kilometrejä.

Vuoden kokemuksen pohjalta ei paluuta polttomoottoreihin arkikäytössä ole. Elämä sähköauton kanssa jatkuu tulevaisuudessakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *