Aruba

Aruba sijaitsee Eteläisellä Karibianmerellä, aivan Venezuelan edustalla. Aruba kuuluu Alankomaihin, ja tämä näkyykin katukuvassa. Talot ovat eurooppalaisen näköisiä, mutta ihanan värikkäitä, kuten Karibialla yleensä. Arubaa sanotaan ”One happy Island” eli Yhdeksi onnelliseksi saareksi. Aruban viralliset kielet ovat hollanti ja papiamento. Mutta saarella pärjää englannin kielellä oikein mainiosti. Aruba on tunnettu valkoisista hiekkarannoista ja turkoosista vedestä. Se meidätkin sai lähtemään ja kokemaan ABC-saaret.

Oranjestad

Risteilyaluksemme Odyssey of the Seas pysähtyi Oranjestadin kaupunkiin Aruballe. Oranjestadin satama on iso, johon mahtuu useita isoja risteilyaluksia. Sataman välittömään läheisyyteen on rakennettu myymälöitä, joista löytyy Aruban suosituimmat tuliaiset niin Aloevera-valmisteet kuin turistipaidatkin. Kuten kaikissa risteijöiden satamissa, saarten verovapauden myötä, lähistöltä löytyy myös useita koruja- ja luksustuote kauppoja.

Aruballa on paljon Aloe-kasveja.

Satamasta on kaupunkiin noin sadan metrin kävelymatka. Kaupungilla on ihanan värikkäitä rakennuksia. Täältä löytyi hyvin tuttujakin kauppoja ja ostoksien verovapaus houkuttelee yhtä jos toistakin kaupungilla.

Oranjestad

Kävimme kaupungilla Royal Plaza-ostarilla, joka näytti suljetulta. Löysimme ostarin yläkerrasta yhden avoimen kaupan ja yhden ravintolan. Muut kaupat näyttivät lopettaneen siellä. Tämä oli meille iso yllätys. Jatkoimme matkaa Renaissance-ostarille. Täältä löytyy luksusmerkit Louis Vuitton, Gucci ym. Tämä ostari oli voimissaan ja asiakkaita riitti. Aruban verovapaus laskee tuotteiden hintoja noin 10%, mutta silti monien tuotteiden hinta oli korkeampi kuin Euroopassa tai Floridassa. Näiden kahden ostarin välissä oli kadun toisella puolella käsityöläiskojuja josta sai ostaa maalauksia, käsitöitä ja turisti t-paitoja ym. Näissä viihdyimmekin pitkään ja vertailimme tuotteita. Alun perin olimme etsimässä paria isompaa taulua kotimme portaikkoon, mutta ne löytyivätkin jo Curacaolta.

Eagle Beach

Aruban ehkä suosituin ranta on Eagle Beach. Halusimme ehdottomasti käydä täällä ja lähdimmekin tänne heti aamusta, kun laiva oli saapunut satamaan. Menimme rannalle paikallisbussilla. Tämä tapa oli puolet halvempi kuin esim. taksin ottaminen. Yksi bussilippu maksoi 2,60$ ja edestakainen lippu 5$. Bussi lähti ihan sataman läheisyydestä ja tänne ei ollut matkaa kuin muutama sata metriä. Olimme katsoneet jo netistä videon valmiiksi missä kohtaa pitää jäädä pois, mutta bussi tuli täyteen turisteja ja suurin osa heistä jäi Eagle Beachille. Osa jatkoi seuraavalle rannalle Palm Beachille. Bussilla ajettiin 5 pysäkin väli ja matka kesti noin 10 min. Tämä toimi todella hyvin.

Aruba Eagle Beach

Itse Eagle Beach oli melkein täynnä kun saavuimme sinne, vaikka kello lähenteli vasta aamu 9. Vastapäinen hotelli on varannut rannalta omat aurinkovarjot ja tuolit ja vuokrattavaksi ei ole liikaa tuoleja. 2 tuolia aurinkovarjoineen maksoi 35$. Rantatuolit pystyi maksamaan helposti kortilla. Myös käteinen kelpasi, mutta vaihtorahaa ei ole tarjolla. Rannan viimeiset tuolit vietiinkin juuri meidän jälkeen ja katselimme, että edempänäkin näytti aurinkotuolit olevan aika täynnä. Rannalla on vessat ja ravintola. Ravintolasta saa ruokaa, vaikkakin aika suolaisella hinnalla. Pienenä yllätyksenä tuli ravintolan vain korttimaksu käytäntö.

Itse ranta oli täydellinen. Rannan hiekka oli valkoista ja vesi kirkasta turkoosia. Rannalla kasvoi Aruban oma Dividi-puu ja pitihän se käydä ikuistamassa. Rannalla oli hyvää tilaa leikkiä hiekan kanssa ja mahtui siellä potkimaan palloakin. Rannalla sai vuokrata vesiskoottereita ym. Aruban aurinko oli todella polttava, mutta niin ihana.

Aruban rannalla.
Dividi-puu.

Rannan läheisyydessä lyhyen kävelymatkan päässä oli supermarketti, josta sai juomista ja muuta tarvittavaa rannalle. Pehmikset olivat todella hyviä.

Eagle Beach

Aruba antoi itsestään varsin siistin kuvan. Ranta oli hyvin hoidettu. Arubasta tuli semmoinen tunne, että tänne on päästä joskus uudelleen. One Happy Island = Aruba.