Kesälomamatkat – Madrid

Kesälomamatkat – Madrid. Lensimme tänä kesänä poikkeuksellisesti Madridiin. Finnairin lento Alicanteen, joka olisi lähempänä Torreviejaa, olisi mennyt vasta tiistaina ja Madridin lennolla olimme perillä Torreviejassa jo maanantaina. Madrid on meille uusi tuttavuus ja suunnitelmissa on ollut vierailu Espanjan pääkaupungissa. Tutustuimme nähtävyyksiin jo ennen Espanjaan tuloa. Halusimme että hotellilla on uima-allas, jos kelit käyvät kuumiksi. Ja niinhän ne kävivät 😁 Ensimmäisenä päivänä oli +40C ja toisena +39C. Hotellin uima-allas tuli todellakin tarpeeseen.

Hotel Riu Plaza Espana Madrid

Hotellimme oli Riu Plaza Espana ja se sijaitsi aivan keskustassa Plaza Espana-aukiolla. Hotellin sijainti oli aivan napakymppi. Pääsimme helteeltä pakoon kesken päivän ja uima-allas tuli todellakin tarpeeseen. Hotellin aula oli suurellinen ja hieno. Hotellin hissit olivat mielenkiintoiset. Hissi tilattiin omalla huonekortilla ja hisseja oli 6 kpl. Kone ilmoitti mikä hissi menee sinun kerrokseesi. Itse hississä ei sitten tarvinnut painella enää mitään nappeja.

Kesälomamatkat – Madrid

Hotellin aamiainen oli 10/10. Tarjolla oli todellakin kaikkea. Perus munakkaat eri tavoilla, pekoni, nakit, kinkkujuustotoastia, vohveleita, pannukakkuja, hedelmiä, muroja, jugurttia, mysliä, sämpylöitä, croissantteja, leivoksia, leivän päällisiä, graavilohta, nuudeleita 2 eri tavalla, kinkut ja kaiken kukkuraksi churroja suklaakastikkeella. Yksi ainoa miinus aamupalalla oli automaattikahvi.

Hotel Riu Plaza Espanan aamiainen.
Churroja suklaakastikkeella aamupalalla.

Hotellin uima-allas oli kohtuullisen pieni, mutta altaalla oli hyviä aurinkotuoleja, tuolia ja pöytiä ja hyvät suihkut. Tämä riitti päivällä viilentymiseen.

Hotel Riu Plaza Espanan uima-allas.

Hotellin katolla (27. kerros) oli suosittu näköalatasanne, jonne oli jonoa läpi päivän. Sinne tulivat myös ei hotellivieraat ottamaan kuvia näköalatasanteella. Samassa kerroksessa sijaitsi kaupungin suosituin kattobaari. Baariin oli jo 21 aikoihin jonoa, mutta hotellin vieraina hovimestari poimi suoraan hissistä ulos tultaessa ensimmäiseen vapaaseen pöytään. Katolla oli paljon pöytiä ja näköala oli suoraan Madridin ylle. Katolla oli parikin baaritiskiä, dj ja erittäin toimiva tarjoilijaverkosto. Juomissa alkoholin määrässä ei säästelty 😂

Hotel Riu Plaza Espanan kattoterassilla.

Bernabeu Stadion

Ensimmäinen vierailukohde oli kuuluisa Real Madridin stadion. Stadion oli juuri remontin alla ja kentällä ei sillä hetkellä ollut ruohoa. Oli silti mahtavaa nähdä stadion ja kaikki ne pokaalit. Stadionilla ei käytävillä ym ole ilmastointia, jota +40C helteellä olisi tarvittu. Espanjalaiset viuhkat pelastivat tiukoilla hetkillä. Stadionille oli jatkuva virta kävijöistä ja kuvauspaikoille sai jonottaa tovin. Real Madridin kaupassa oli jäätävä jono, joten emme jaksaneet jäädä jonottamaan matkamuistoja. Liput stadionille sisään maksoivat 2 aikuiselle ja 2 lapselle 100e. Virallisesta pelipaidasta olisi saanut maksaa 175e.

Stadion Bernabeu

Kuninkaanlinna

Vierailimme kuninkaanlinnassa illalla. Linna sijaitsi aivan hotellimme vieressä ja klo 17 jälkeen linnaan pääsi EU-kansalaiset ilmaiseksi sisään. Menimme jonottamaan linnalle jo 16:50, mutta silloin jonoa olikin jo noin 100m verran. Jono veti hiljalleen sisään ja noin 20min jonotuksen jälkeen pääsimme linnaan sisään. Linnassakaan ei ollut kunnon ilmastointia, joten viuhkoille tuli käyttöä. Linnassa oli huoneita toisensa jälkeen. Tuntui että kaikki huoneet olivat aivan erilaisia ja kultaa ja kimallusta ei oltu säästelty. Linna oli käymisen arvoinen, ja huomionarvoista on se että, useissa huoneissa ei saanut ottaa ollenkaan kuvia.

Kuninkaanlinna Madridissa.

Kiertelimme Madridissa jaksamisen mukaan ja näimmekin suurimman osan nähtävyyksistä. Muun muassa Espanjan pankki tuli nähtyä, Rahapajan fanit tietävät kyllä. Madrid oli kiva uusi tuttavuus, mutta se ei heti tuntunut olevan ”meidän juttu”. Kokemuksemme oli, että Madridissa ihmiset olivat töykeitä ja kovin sisäänpäin kääntyneitä. Esimerkiksi monessa ravintolassa tarjoilijat eivät ”osanneet” puhua englantia, ja tilaaminen piti hoitaa espanjaksi. Tilasimme englanniksi ja tarjoilija puhui meille vain espanjaa. Selkeästi erilainen ilmapiiri kuin rannikolla, puhumattakaan ilmastosta. Tunsimme selkeän eron Madridin ja Torreviejan ilmassa. Torreviejassa on niin helppo ja kevyt hengittää kosteaa suolaista ilmaa. Madridin kuiva sisämaan ilma oli paljon raskaampaa.

Kesälomamatkat – Madrid

Näin tämän kesän kesälomamatkat – Madrid retki onkin tehty ja arki on koittanut jo meillekin. Nyt huilataan hetki ja lähdetään suunnittelemaan ensi hiihtoloman Karibian risteilyä.